Účetní blog

Problém EET: Mnoho špatně fungujících pokladen

Téměř dva měsíce již naplno funguje elektronická evidence tržeb. Mnozí restauratéři ale hlásí problémy. Ty nezpůsobuje databáze Finanční správy, ale konkrétní technická řešení, která si pořídili restauratéři od neprověřených dodavatelů. Špatné pokladny způsobují prodlení v placení a mnohdy nekomunikují s Finanční správou. Poradíme, jak těmto situacím předejít.

Databáze fungují, pokulhává kompatibilita pokladen

Přestože zlí jazykové avizovali, že databáze elektronické evidence tržeb nevydrží nápor odeslaných dat ze statisíců účtenek a bude se opakovat nechvalně známá situace ze spuštění nového registru vozidel, nic takového se nastalo. Systém Finanční správy již přijal desítky milionů účtenek a funguje bez výraznějších komplikací.

Nastal však odlišný problém, o kterém se před zavedením EET příliš v médiích nemluvilo. Tím je nekompatibilita a především neprověřené technické řešení, které na trhu nabízí desítky drobných dodavatelů.  

Co problematické pokladny způsobují?

Nekompatibilní pokladny způsobují především významné prodlevy v odesílání dat. Poškození jsou nejen hostinští ale také zákazníci, kteří dlouhé minuty čekají na účtenku. Některé systémy jsou nestabilní, neevidují tržby nebo špatně komunikují s dalšími přídavnými zařízeními.

„Jestliže zvolené technické zařízení vykazuje problémy, je pomalé a nestabilní, vzniká důvod k reklamaci,“ říká Miroslav Till, ředitel společnosti TILL CONSULT a.s., která dodává technické řešení EET včetně vlastního účetního softwaru DUNA.

Zaplavený trh neprověřenými dodavateli

„Samostatným problémem je, že na trhu s pokladními systémy působí mnoho malých společností, které nejenže nestihly připravit a otestovat svá nabízená řešení, ale také jim schází prostor pro aktualizace účetního softwaru a další inovace systému,“ vysvětluje Iva Tomanová ze společnosti TILL CONSULT a.s.

V nejbližších měsících proto lze předpokládat, že dojde k výraznému pročištění dodavatelů systémů elektronické evidence tržeb.

Jak problémům předcházet?

Restaurace, hotely, ale i prodejny a velkoobchody, pro které bude EET povinná od 1. března 2017 vyžadují mírně rozdílné funkce. Například pro stánkový prodej a malé restaurace postačí rychlá obsluha bez nutnosti řešit skladové zásoby. Naproti tomu pro hotely a prodejny jsou podstatné jak skladové zásoby, tak evidence objednávek či vystavování faktur.

Podívejte se na jednoduchý přehled a zjistěte, který účetní program je pro vás vhodný: 

  • Stánkový prodej a restaurace: software DUNA CASH
  • Prodejnu: software DUNA CASH nebo DUNA OBCHOD s modulem EET
  • Občasný hotovostní prodej: software DUNA ÚČTO nebo DUNA DE s modulem pro EET

Pokud již vlastníte účetní program DUNA ÚČTO nebo DUNA DE, pak software jednoduše na elektronickou evidenci tržeb připravíte pouhým rozšířením o modul EET.

Za vývojem účetního softwaru DUNA pro jednoduché i podvojné účetnictví a pro potřeby elektronické evidence tržeb stojí společnost TILL CONSULT a.s. Více informací o účetním softwaru pro elektronickou evidenci tržeb včetně dodávky technického zařízení se dozvíte na stránce eet.duna.cz.




« zpět na přehled článků
X