Účetní blog

Dobírka a EET: Poradíme, za jakých okolností je nutné evidovat tržby z dobírky

Druhá fáze EET vyvolala mnoho otázek nejen u obchodníků vlastnící kamenné prodejny, ale také u provozovatelů e-shopů. A právě na metodiku upravující například evidenci tržeb z dobírky čekali obchodníci nejdéle. Metodika byla známá teprve v polovině února. Mnozí se v ní však stále ztrácejí. Vysvětlíme, za jakých podmínek je obchodník povinen dobírku evidovat.

Vlastní rozvoz

Rozvoz zboží realizovaný ve vlastní režii se řídí zcela jasnou úpravou. Zákazníkovi platícímu kartou nebo hotovostí musí řidič vystavit doklad evidující realizovanou platbu. K tomu je nutné přenosné zařízení s vhodným software, například DUNA Cash.

Alternativou je také platbu zaevidovat pomocí software s EET již před expedicí přímo na prodejně a účtenku přiložit ke zboží. Pokud se zákazník rozhodne zboží nezaplatit, lze již zaregistrovanou tržbu stornovat prostřednictvím zaslání tržby na stejnou částku s minusovým znaménkem.

Zaslání prostřednictvím poštovních služeb

Pokud obchodník rozesílá zboží prostřednictvím běžně dostupných poštovních služeb, mezi které patří Česká pošta, PPL, Geis, DPD, GLS, či Uloženka, Messenger nebo Zásilkovna, vystupují tito zprostředkovatelé dopravy v roli prostředníků.

„Prostředník v tomto případě zajišťuje inkasní službu a předání zboží. V momentě předání zboží zákazníkovi nevzniká důvod k evidenci tržeb. Důvod k evidenci vzniká, jakmile obchodník obdrží platbu inkasovanou dopravcem. Jelikož jsou tyto platby ve většině případů realizovány bankovním převodem, nepodléhají EET,“ říká Dana Dostálová, ze společnosti TILL CONSULT, která vyvíjí účetní a obchodní programy DUNA.

Dana Dostálová zároveň dodává: „Povinnost registrovat platbu se týká pouze případů, kdy dopravce zaplatí inkasovanou platbu obchodníkovi v hotovosti“. V tomto případě však musí být účtenka doručena koncovému zákazníkovi. Nejlépe je evidovanou účtenku přiložit již k expedovanému zboží, jako je tomu v případě vlastní dopravy.

Přímé zastoupení podléhá evidenci

Odlišná situace nastává v případě, kdy dopravce přímo zastupuje obchodníka na základě mandátní smlouvy či jiného smluvního vztahu na principu přímého zastoupení. V tomto případě dopravce zastupuje obchodníka a inkasuje finance jeho jménem na jeho účet.

Převzetí platby dopravcem je v tomto případě považována za přímou platbu obchodníkovi. Dopravce je povinen v okamžiku platby vystavit doklad podléhají EET. K tomu je nutné přenosné zařízení se software podporujícím elektronickou evidenci tržeb. Následný převod finančních prostředků od dopravce k obchodníkovi již EET nepodléhá.

Bezstarostné nepřímé zastoupení

Poslední možností zaslání zboží z e-shopu je prostřednictvím nepřímého zastoupení. To je zpravidla dáno komisionářskou smlouvou nebo jiným smluvním vztahem o nepřímém zastoupení.

„V případě nepřímého zastoupení se nemusí provozovatel internetového obchodu elektronickou evidencí tržeb vůbec zabývat. U nepřímého zastoupení totiž přebírá zodpovědnost za evidenci samotný dopravce, který přijímá platby od zákazníka svým jménem ve prospěch účtu obchodníka,“ uzavírá Dana Dostálová ze společnosti TILL CONSULT.




« zpět na přehled článků
X